Допълващи цветове
Противоположните цветове са разположени един срещу друг в колелото на цветовете. Специфичното при тях е че поставени един до друг те изглеждат по-наситени, отколкото в комбинация с който и да е друг цвят.
Аналогични цветове
Аналогични три до четири цвята, които се намират в съседство на цветното колело. (Например син, синьо-зелен, синьо-лилав).
Топли и студени цветове
Колелото на цветовете може да се раздели на две половини - едната с топли цветове (червен, оранжев, жълт), а другата със студени (зелен, син, лилав). Топлите цветове създават илюзията за дълбочина. Това е и основната причина да се използват като фон или основа за изработка на бижута. Топлите цветове от своя страна придават обем на нещата. Ако използвате равни количества мъниста с топъл и със студен цвят, то топлите цветове ще изглеждат доминиращи.
Съчетавайки топлите със студените цветове във вашите бижута може да получите доста интересни резултати.
Студени цветове
Студените цветове са успокояващи. Пример за това са синьото и зеленото, които се срещат навсякъде около нас и се асоциират с почивка, спокойствие и натуралност.
Понеже внушават хлад е препоръчително при изработването на бижута да бъдат съчетавани с по-топли тонове. Студените цветове създават илюзията за отдалеченост, затова са идеални за фон или основа.
Топли цветове
Топлите цветове са наситени, дръзки и живи. Тези им характеристики могат лесно да бъдат смекчени, ако към тях бъдат прибавени по-студени нюанси. Ако използвате топли цветове трябва да знаете също, че те придават обем на нещата.
Кога един цвят може да бъде и топъл и студен?
Интересен е факта, че някой цветовете могат да изглеждат студени или топли в зависимост от формата в която са.
Например правоъгълните тюркоазени мъниста изглеждат по-топли от фасетираните в същия цвят.
"Студени" и "топли" сини мъниста
Основни, вторични и третични цветове
Колелото на цветовете има 3 основни цвята: червено,жълто и синьо. Те не могат да бъдат получени от смесването на който и да е цвят. Но с тях може да получите останалите цветове, от които се състои колелото.
Основни цветове при мънистата: форма, размер и материал.
Наситеността на тези цветове варира в зависимост от материала, от който са изработени мънистата. Например: Цветовете на дървените мъниста са матови, отразяват съвсем малко светлина. Пластмасовите мъниста в повечето случаи са полупрозрачни, затова цвета им зависи от вътрешните им пластове.
Вторични цветове: При смесването на два стоящи един до друг в „колелото” първични цвята се образуват вторичните цветове.Те са оранжево, лилаво и зелено.
Третични цветове: Те се получават по подобен на вторичните начин, но при тях се смесват съседни първичен и вторичен цвят. Съществуват 6 третични цвята : червено-оранжево, жълто-оранжево,жълто-зелено, синьо-зелено, синьо-лилаво и чрвено-лилаво.
При изработката на мъниста има много различни начини за получаването на тези цветове. Възможно е да се използват мъниста, с вътрешен разноцветен контур или пък разноцветна нишка за да се създадат визуално вторичните или третичните цветове.
Например: Сини мъниста с вътрешен розов контур, създават представата че мънистото е лилаво. Понеже стъклото е трудно да бъде оцветено в наситено лилаво, съществува практиката интензитета (наситеността) на цвета да се постига с добавянето на допълнителен контур.
Освен това разноцветната тел или нишка може да промени напълно цялостното възприятие на бижуто. Ако нанижете бледо зелени мъниста върху синя тел, то те ще изглеждат синьо-зелени.
Важно е да споменем също, че поставени един до друг цветовете биват възприемани по различен начин. Ако искате дадено мънисто да изглежда по-бледо просто го нанижете в комбинация с по-тъмни мъниста.
Разликата във възприятията ни за цветовете се обуслявя с различните СВОЙСТВА НА ЦВЕТОВЕТЕ.